Csend: mind megtapasztaljuk, ki gyakrabban – ki ritkábban. Vannak, akik kifejezetten szeretik, míg mások kínosan, feszülten érzik magukat, ha hosszabb ideig csendben kell lenniük. Bizonyos helyzetekben kifejezetten hasznos lehet még akkor is, ha épp nem így gondoljuk.
Íme pár nézőpont a csendről:
OFFLINE MÓD
Okoseszközeink rabságában élve majdnem mindig elérhetőek vagyunk, hisz „aki lemarad az kimarad”. 0-24 ömlenek ránk a cikkek, hírek, események, reklámok, online zaj.
Mikor tudunk hát igazán csendben lenni?
Eltérőek a vélemények arról, hogy mit is jelenthet az offline mód: azt az állapotot, amikor nem vagyunk elérhetőek telefonon? Amikor nem szól zene? Vagy amikor nem vagyunk mások társaságában? Ha olvasok, az például csendnek számít?
Lehet a csend az, amikor semmi mással nem foglalkozunk csak magunkkal. Egyes személyek az offline életet vagy állapotot nevezik énidőnek (Kukorelli, 2011). Lelki és mentális egészségünknek is jót tesz néha a média zajától távol maradni, kizárni az online ránk zúduló információáradatot.
Borka: „Számomra az offline mód csendje nem azt jelenti, hogy teljesen egyedül vagyok, hanem inkább egyenlő a személyesen átélt élményekkel, ami lehet barátokkal kikapcsolódás, de ide sorolnám az olvasást, rajzolást, sportolást is.”
Csilla: „Az igazi csend ma már olyan, mint egy ritka drágakő. Vigyázok hát rá, amikor megadatik és figyelem a csendben elinduló belső folyamatokat.”
A CSEND FUNKCIÓI
Az 1970-es években kezdte el foglalkoztatni az embereket, ám kezdetben negatív dolgokkal párosították, mint passzivitás, halál, hiány.
Forgas (1989) szerint a hallgatásnak 4 funkciója van:
- kommunikációs stratégia
- jelzés (minősítés, itéletalkotás)
- érzelmi funkció (általában érzelmek elhallgatása)
- szociális funkció
FIGYELJ:
Itt megállhatsz egy percre és elgondolkodhatsz: Nálad a 4 funkció közül melyik van leggyakrabban jelen? Milyennek éled ezt meg?
A csend megjelenhet a mindennapi nyelvben is, mint kommunikációs eszköz, a csend a hang hiánya. Ellentéte pedig nem a beszéd, hanem a zaj (Kurzon, 1998). „A nyelvészetet kivéve a csendet nem tekintik szünetnek, hanem egy olyan eszköznek, ami valamire utal, kihat.” Cicero szavaival:
A csend valójában a beszélgetés egyik nagy művészete
Kukorelli Katalin (2010, 2011) kutatásában a vizsgálati személyeket megkérdezte, hogy
véleményük szerint kommunikálunk – e, amikor csendben vagyunk. A 179 válasz döntő
többsége ’igen’ választ adott, miszerint csendben is kommunikálunk.
Érdekesség
Ugyanebben a vizsgálatban társasági tabutémákat is találtak: mik azok a területek az életben, amelyekről hallgatunk inkább. A válaszadók többsége első helyen a szexet jelölte, második helyen a pénz és a családi problémák álltak, míg a halált, a betegségeket kevesebben említették tabutémaként.
CSENDBEN MEGJELENŐ ÉRZELMEK
Forgas (1989) a csend funkciói közé sorolja az érzelmi funkciót is. Kukorelli (2011)
kutatásában a válaszadók 63,13%-a szerint negatív érzelmeket közvetít a csend, míg a
vizsgálati személyek csupán 36,87%- a gondolja, hogy pozitív érzelmek kifejezésére is
alkalmas a csend. Kukorelli szűkítette a kérdéskört, hogy milyen szerepe van a csendnek
baráti társaságban, ahol szintén a legtöbben azt állították, hogy negatív érzelmeket közvetít, azonban itt is megjelent a ’szituációföggő’ válasz is, miszerint lehet pozitív és negatív értéke is a csendnek egy baráti társaságban.
Olyan negatív érzelmek kifejezésére alkalmas, mint a gyász, veszteség okozta
csalódottság, lehangoltság; kirekesztettség érzése, félelem, zavarodottság, szégyen,
bizonytalanság, vagy éppen a jól ismert kínosság.
A csenddel számos pozitív érzelmet, érzést is ki lehet fejezni, amelyek közül a
legerőteljesebbek a meghatódottság, biztonság érzése, boldogság, nyugalom vagy éppen a béke, kreativitás állapota.
Fontos azt megjegyezni, hogy ahogy egyik ember sem egyforma, úgy a csend megélése, a csendben megjelenő érzelmek sem jelentik mindenkinél ugyanazt.
FIGYELJ:
Adj magadnak pár csendes órát és figyeld meg: milyen érzelmek jelennek meg?
MAGÁNY vs. EGYEDÜLLÉT
A magány és az egyedüllét fogalmát nagyon sokan szinonimaként használják, vagy éppen
összetévesztik őket. Nézd meg mi a különbség és mit ajánlunk mi magány ellen:
Itt egykorábbi Lélektöltés poszt, ahol találsz tippeket a magány ellen
A TERÁPIA ÉS A CSEND
Bár Freud kezdetben úgy vélte, hogy a terápia során megjelenő csend a kliens ellenállása, nagyon hamar rájöttek: ez tévedés. Jelentése ebben az esetben is sokféle lehet (például kommunikatív, árulkodhat elhallgatásokról vagy éppen utalhat egy feljövő, a kliens számára nehéz témára, érzelemre is).
A legtöbb terapeuta eszközként tekint rá. Mivel a segítő szakemberek – jó esetben –
maguk is önismereti folyamatban képződnek, így a megjelenő csendet gyakorlottabban tudják megtartani, nem okoz számukra akkora frusztrációt (Ephratt, 2008).
Ebben a hónapban arra hívunk, hogy az instagramon megosztott tartalmak segítségével használd a csend és a mindfulness erejét. Használd lassításra, gyógyulásra, mélyülésre.
Hiszünk abban, hogy minden témában számtalan nézőpont létezik, célunk ezek közül egy megmutatása. Annak a megmutatása, ami hozzánk ebben a témában a legközelebb áll.
Nem állítjuk, hogy nálunk van a mindentudás varázspálcája, csupán felkínáljuk Neked a gondolatainkat. Ezek közt, ha találsz számodra építőt, azt vidd magaddal – ha pedig több ilyenre is rálelsz, akkor fontold meg a közös munkát!
Azt is megköszönjük, ha bármilyen észrevétellel vagy kérdéssel találsz ránk. Ezeket is írd meg bátran, kapcsolódjunk ezen elérhetőségek bármelyikén.
Érdekel miben rejlik még a mindfulness szépsége és mi is ez pontosan? Nézd meg bővebb leírásom a mindfulnessről.
A cikk megírásában, adatok összegyűjtésében segített: Sárközy Borbála, pszichológus hallgató, a Lélektöltés oldal hírleveleiért felelős segítőm.
Felhasznált szakirodalom
Ephratt, M. (2008). The functions of silence. Journal of pragmatics, 40(11), 1909-1938.
Katalin, K. (2011). A hallgatás szerepe és funkciói. Az aktív hallgatás mint kommunikációs
stratégia. Simigné Fenyő S.(szerk.): Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények. VI. évf, 1, 133-146.
Kurzon, D. (1998). Discourse of silence. Discourse of Silence, 1-167.